Mulsa musim sejuk, kenapa dan bagaimana?


Mulsa musim sejuk, kenapa dan bagaimana?

Dalam Artikel Ini:

Meliputi tanah di musim sejuk dengan mulsa adalah sikap yang lebih besar daripada yang kelihatan. Terlalu sering ketinggalan dalam tempoh ini, dia mendapati dirinya disalahgunakan oleh unsur-unsur. Mari lihat mengapa dan terutama bagaimana untuk memperbaikinya!

Mengapa melindungi tanah?

Dalam Alam, tanah jarang ditinggalkan. Rumput kering, tumbuh-tumbuhan tahan lasak, tetapi juga serpihan tumbuhan dan daun mati meliputinya, mengubah melalui tindakan fauna tanah menjadi humus yang subur dan longgar. Dalam tanah sedemikian, kaya dengan bahan organik, bumi adalah rumah bagi banyak haiwan dan mikro organisma yang penting untuk keseimbangannya. Dengan tindakan mereka, tanah itu tetap subur dan telap, dan boleh mentolerir hujan lebat tanpa risiko penularan nutrien atau hakisan.

Di taman dapur atau taman hiasan, ia agak berbeza! Makam tumbuhan liar aktif di sana dan sering tanahnya bekerja dan ditinggalkan di antara dua tanaman, terutama di musim sejuk, apabila keadaan cuaca buruk.

Pembalikan tanah sangat mengganggu kaki tanah dengan mengaduk lapisan mendalam ke permukaan dan mengusir semua dunia kecil ini yang akan mengalami kesulitan untuk pulih darinya. Dengan hujan lebat, tanah yang sudah dipadatkan oleh tanaman berturut-turut akan mengalami kesulitan menyerap air...

Kebocoran nutrien kemudiannya tidak jauh, menyebabkan kurang hidup, tanah kurang subur memerlukan baja untuk menampung tanaman. Keseimbangan tanah dipecah: bumi terbakar. Mulsa musim sejuk akan membalikkan trend buruk ini!

Bagaimana memerah tanah di musim sejuk?

Ia adalah penting untuk menutup tanah di musim sejuk untuk mengekalkan keseimbangan dan melindunginya dari unsur-unsur. Mulching akan dipasang pada musim gugur. Sangat tebal (sekurang-kurangnya 10 cm), ia akan membantu untuk mendapatkan hasil yang baik dan keistimewaan ekosistem yang penting untuk menjadi tempat yang sihat.

Anda boleh melakukan ini dengan memasang baja mulsa seperti lapisan tebal baja; Ia akan mempunyai masa untuk mengurai dan menyuburkan tanah pada musim bunga.

Penyelesaian lain ialah menanam kacang hijau seperti oat, mustard, lupine, phacelia, vetch atau alfalfa. Mereka akan menyediakan penutup tanah semasa musim sejuk sambil melonggarkannya untuk beberapa atau menetapkan nitrogen di dalam tanah untuk orang lain. Sebaiknya, mereka adalah mulsa yang baik yang akan dikebumikan sejurus sebelum menanam tanaman pada musim bunga. Dengan mengurai, serpihan tumbuhan ini akan merangsang mikroorganisma tanah yang akan menjadikannya nutrien.

Ia juga mungkin untuk melindungi tanah anda dengan daun mati, sisa memotong, atau cawangan dihancurkan. Oleh itu, anda akan mengitar semula serpihan tumbuhan dari taman, sambil memberi perlindungan kepada tanah anda.

Jika anda lebih suka, anda boleh memilih jerami klasik atau bahan komersil seperti mulch linen, hem, miscanthus, dengan syarat ia sayuran dan oleh itu dapat diubah oleh kaki kaki. Walau bagaimanapun, berhati-hati dengan mulsa yang sangat ringan yang boleh dialihkan pada nafas udara dan mulsa yang sedikit yang tidak terurai seperti teras atau koko yang perlu dikeluarkan pada musim bunga.

Penyelesaian yang menarik di taman dapur: kompos permukaan yang membolehkan secara langsung mengitar semula sisa tumbuhan dari taman dan dapur tanpa melalui tumpukan kompos. Sebatian karbon dan nitrogen yang boleh dimakan dan diubah oleh mikroorganisma, kulat, woodlice, dan collembolans akan memberi manfaat kepada mereka sehingga kehidupan tanah anda akan dinaikkan dengan cara yang mengejutkan. Jika idea melihat campuran yang tidak menarik di tanah anda tidak menyenangkan anda, yang boleh difahami, menyebarkan lapisan mulsa tumbuhan klasik!

Articles Video Berkaitan: Cara Menghidupkan Cabe Kering.


Artikel Yang Disyorkan
  • Alyssum
  • Penapis kolam ekonomi
  • Petua untuk baja dan kompos
  • Pteris
  • Bahagian tumbuhan bulbous
  • Pastikan mawar dipotong lebih lama
  • Garam, musuh untuk kesihatan
Paling Kerap Dilawati Dari Kategori
Tambah Komen
Kebanyakan Artikel Mengulas