Prinsip utama yoga makanan


Prinsip utama yoga makanan

Dalam Artikel Ini:

Kesatuan yang disasarkan oleh yoga adalah jalan dua hala. Di satu pihak, diet kami dapat menyokong dan meningkatkan amalan kami, dan di sisi lain, amalan kami dapat menyokong dan memperbaiki diet kami. Di atas permaidani, kami mempelajari postur yang mungkin kelihatan tidak mungkin pada kali pertama. Pernahkah anda mencuba capung atau kalajengking? Untuk maju dalam amalan, empat prinsip membimbing yogis: pemerhatian, keseimbangan, tidak responsif dan fleksibiliti. Mari kita meneroka peranan semua orang boleh makan.

postur yoga

Yoga juga di atas pinggan!

Prinsip n° 1: pemerhatian

Untuk lebih memahami antara satu sama lain, pengamal mengembangkan keupayaannya untuk secara obyektif mengamati apa yang sedang berlaku, pada masanya. Ia mengamalkan sikap seorang penyelidik yang mesti membuat siasatan, tanpa ingin mempengaruhi keputusannya. Pada mulanya, guru yoga mengajak pelajarnya untuk memberi tumpuan kepada bahagian badan yang agak besar: apa lengan, kaki, belakang, kepala? Kemudian kita bergerak ke bahagian yang lebih kecil - kaki, tangan, dahi, kemaluan, tulang belakang - atau bahagian terpencil - bahu, bahu, pinggul, lutut. Dengan amalan, yogi menjadi lebih dapat merasakan beberapa bahagian badan yang lebih halus dan lebih halus: alas jari dan jari kaki, komisinya bibir, pusar, perineum...
Kita boleh menggunakan kuasa pemerhatian yang sama dengan diet kita. Ia adalah tentang melihat apa yang, dengan lebih banyak lagi nuansa, untuk mendapatkan maklumat lebih lengkap dan lengkap. Pengalaman sedikit boleh berguna.
Ujian kecil untuk dicari
• Sebelum mengubah apa-apa dalam diet anda, luangkan masa untuk memerhatikannya. Dalam buku nota kecil, tulis selama seminggu apa sahaja yang anda makan, keadaan di mana anda makan, suasana umum dan emosi anda yang mungkin. Pada akhir minggu, ambil stok.
• Apakah kategori utama makanan yang anda makan paling banyak: daging, sayuran, buah-buahan, bijirin, produk tenusu, pencuci mulut... Apakah jenis penyediaan: panggang, panggang, rebus, kukus, pan goreng? Warna-warna mana yang kerap dijumpai pada plat anda? Emosi apa yang menguasai makanan anda?
• Buat pernyataan objektif, seperti seorang penyelidik yang tidak mengenali anda. Anda pastinya akan melihat beberapa trek pelarasan yang sudah...

Prinsip 2: baki

Pernahkah anda melakukan keseimbangan postur dalam kelas yoga? Pokok atau penari itu berdiri di atas satu kaki? Pada mulanya, kita terus jatuh. Kemudian keseimbangan menetap, tidak menentu dan goyah terlebih dahulu, untuk menjadi lebih dan lebih pasti. Otot-otot kaki dan pergelangan kaki berusaha menstabilkan badan dengan kontraksi-mikro dan keletihan. Berat mula jatuh di satu sisi dan pergerakan mikro ini mengorientasikannya ke arah pusat.
Ia sedikit sama dengan makanan: anda mendapat guzzling, maka anda berpuasa; kita makan makanan pencuci mulut yang terlalu banyak, maka kita akan mati untuk cip masin; kami membuat hujung minggu yang beralkohol, kemudian kami mengejar monokepil dengan jus buah selama tiga hari... sehingga, kelaparan, kami menggeliat lagi! Kitaran bermula lagi. Satu jatuh di kedua belah pihak: kelebihan penggunaan dan lebihan sekatan. Anda perlu belajar pelarasan yang akan membawa anda kembali ke pusat, dan bukannya mengimbangi anda sekali lagi.
Kadang-kadang, dalam semangat untuk yoga, pemula ingin melakukan semuanya dengan serta-merta. Kami suka yoga, jadi kami cuba mencari cara untuk merasakan lebih tenang dan tenang dengan yang mana kami mengakhiri sesi. Kami ingin menggunakan 100% atau bahkan 150%, diet yogic untuk mengubah segala-galanya, memperbaiki semua sekaligus. Sikap ini juga merupakan satu bentuk ketidakseimbangan, dipenuhi oleh motivasi positif. " Apa yang menjadikan kehidupan yang benar-benar merangsang bukan kepelbagaian luar tetapi percikan kebangkitan yang mendalam dalam diri kita. "- Dr. Deepak Chopra, Doktor Ayurveda
Dalam yoga, kita tidak cuba untuk pergi dari satu ekstrim ke yang lain. Kami mencari mencari pusatnya dan tinggal di sana. Oleh itu, tidaklah menjadi idea yang baik untuk mengubah semua tabiat makan anda secara radikal. Perubahan ini tidak akan berlaku dalam jangka panjang.
Petua untuk peralihan makanan langkah demi langkah
• Memperkenalkan bahan-bahan baru.
• Masak lebih sedikit setiap bulan, kemudian setiap minggu.
• Uji resipi baru setiap 15 hari.
• Secara progresif mengurangkan makanan berat (daging, produk tenusu, produk industri, makanan manis...).
Perhatikan kesan perubahan ini dan ubah mengikut perasaan anda.Praktik yoga diet anda akan membantu anda untuk kekal lebih tegar.

Prinsip # 3: Tidak bertanggungjawab

Dalam yoga seperti dalam kehidupan, kita tertarik dengan pengalaman tertentu dan kami ingin menghindari orang lain. A semangat postur kami dan kami berharap guru akan mengajar, tetapi bukan yang lain mendapati sukar dan yang membuatkan kita menderita, sama ada secara fizikal atau dari segi ego (saya perlu melakukan yang lebih baik; mengapa saya tidak boleh?
Ia sama dengan makanan. Setiap orang mempunyai hidangan kegemarannya, hidangan yang dia suka dan kemudian ada orang lain yang dia tidak boleh bertolak ansur. Yoga mengajar kita untuk melepaskan diri kita daripada suka dan tidak suka. Idea ini adalah bahawa penghakiman ini adalah tudung yang menghalang kita daripada melihat dengan jelas realiti seperti itu. Ia bukanlah persoalan untuk menubuhkan diri dalam semangat neutral yang mutlak dan membosankan. Sebaliknya, ia menyedari tentang tindak balas yang biasa dan memberi anda masa untuk membiarkan aspek-aspek realiti lain menjadi terang.
Sikap menarik dan penolakan ini sangat berakar pada kami oleh pengaruh keluarga kami, pendidikan kami, budaya kami, pengalaman hidup kami pada umumnya. Masalahnya adalah bahawa citarasa kita tidak tetap dan mutlak: mereka berubah dengan masa dan bukan kebenaran kita. Sekiranya rasa ini tidak sekata, adakah kita benar-benar mahu mendasarkan tindakan kita pada hari ini?
Permainan yang menyeronokkan
Adakah anda pernah melihat wajah neutral patung Buddha? Dia mempunyai ekspresi tenang mutlak. Ia adalah permainan yang menarik (dan sangat lucu) untuk cuba melihat seseorang di mata sambil mengekalkan ungkapan 100% neutral seperti yang Buddha sepanjang mungkin. Yang pertama untuk retak (dan apa yang kamu retak cepat!) Kehilangan... Anda boleh memperluaskan permainan ini pada waktu plat anda tiba di hadapan anda. Daripada menyatakan keghairahan atau ketidaksenangan anda, biarlah kelihatan neutral, sikap neutral akan bertahan selama beberapa saat. Anda mungkin terkejut dengan semua pemikiran dan emosi yang masuk ke dalam fikiran anda pada saat-saat yang mengikuti. Ia adalah masa untuk meletakkan reaksi yang biasa diketepikan. Anda akan lebih terbuka untuk mengalami realiti sepenuhnya, dengan gigih.

Prinsip 4: Fleksibiliti

Kemudahan untuk amalan yoga

Peralatan Amalan Yoga Sedikit Semua orang berpendapat bahawa anda perlu fleksibel untuk melakukan yoga, sedangkan yoga adalah amalan yang akan membantu orang-orang sengit mengembangkan fleksibiliti mereka! Seperti suka dan tidak suka, fleksibiliti kita berubah. Bergantung pada umur, masa hari, keadaan tekanan atau keletihan, badan akan lebih kurang fleksibel. Kadang-kadang kekurangan fleksibiliti terbesar adalah di kepala! Di sana, yoga akan membawa kita keluar dari penjara mental ini. Otot yang kekurangan keanjalan akan digerakkan secara beransur-ansur. Kekurangan pergerakan = kematian. Hentikan diet tegar! Sering kali dan malangnya, diet - termasuk niat baik! - mewakili satu bentuk ketegasan intelektual. Mereka mencadangkan satu set peraturan yang lebih atau kurang ketat yang tidak membenarkan atau tidak bertolak ansur dengan apa-apa penyimpangan, dengan hasil yang tidak dapat dielakkan dari dos yang bersalah dan penyesalan.

Perlindungan buku YogaFood

Perlindungan buku YogaFood

Spesies baru: flexitarian

Ia mungkin "flexitarians" yang mempunyai sikap yang paling tepat. Mereka meletakkan prinsip diet mereka, biasanya vegetarian, dan mereka melakukan yang terbaik untuk mematuhi mereka, terutamanya di rumah. Tetapi mereka menggugurkan beberapa balast dalam keadaan tertentu (restoran, dengan rakan, keluarga) agar tidak mencetuskan ketegangan atau mencetuskan debat yang memberi kesan kepada kualiti masa yang dihabiskan bersama-sama. Perdebatan jenis ini di sekeliling meja, di mana kliches diremehkan berkali-kali, hanya jarang sekali mengubah minda para peserta. Semua orang mengundurkan diri dari jawatannya, mempertahankan mereka dengan lebih agresif. Tidak sangat yogic, semua itu...
Mari kita fleksibel dalam diet kita. Saya sering berkata kepada pelajar saya: Bukan apa yang kita lakukan dari semasa ke semasa yang akan membunuh kita. Yang penting ialah setiap hari. Apabila tabiat harian sihat, sebarang perbezaan tidak akan berat berat.
Artikel ini adalah dari buku Yoga Food by Mango Editions.

Articles Video Berkaitan: NET12 - Enerjik Saat Olahraga dan Puasa di Jakarta.


Artikel Yang Disyorkan
  • Kek keluarga
  • Bayam dan salmon puff pastry
  • Fennel tumis dalam wajan
  • Penyediaan rebus daging sapi muda
  • Kubis Romanesco dan puncak ayam dengan zaitun lemon
  • Vitamin Cocktail dengan Apple dan Lime
  • Sediakan jem squash
Paling Kerap Dilawati Dari Kategori
Tambah Komen