Label kayu


Label kayu

Dalam Artikel Ini:

Walaupun hutan adalah aset paling berharga manusia, pengurusan hutan yang menghormati tidak selalu dalam agenda. Untuk membuat pembeli lebih bertanggungjawab, lebih kurang label menuntut telah muncul. Gambaran keseluruhan.

Dalam hutan kayu label, pembeli tidak selalu mempunyai tugas mudah pada masa pilihan! Dan pada hakikatnya, nama pemasaran yang tidak berasas sering datang dekat dengan label dengan keperluan lingkungan yang ketat. Bagaimana cara menavigasi dalam keadaan ini untuk membeli "bertanggungjawab"?

Malah, jika anda perlu meringkaskan, anda tidak perlu mencari label khusus untuk kayu tempatan, tetapi untuk apa yang dipanggil kayu eksotik, hanya label FSC (Forest Stewardship Council) boleh dipercayai, walaupun...

Secara terperinci, label FSC yang dibuat pada tahun 1993 adalah yang paling menuntut. Ia didasarkan pada komitmen global untuk menghormati ekonomi, sosial dan alam sekitar. Label yang saksama hari ini adalah pensijilan yang paling ketat yang ditubuhkan di peringkat antarabangsa untuk menghadkan kesan-kesan dahsyat pemusnahan hutan tropika dan boreal.

Walaupun label FSC adalah satu-satunya yang disokong oleh NGO antarabangsa, ia mempunyai batasan. Sesungguhnya, sebuah syarikat pemprosesan dapat dengan sempurna mengikuti proses kebolehkesanan dan kawalan terhadap kriteria persijilan FSC tanpa menjual kayu bersertifikat FSC. Bagaimana mungkin ini? Sebenarnya, terdapat dua jenis sijil FSC: satu mengesahkan pengurusan hutan yang baik dan kebolehlaksanaan lain semasa pemprosesan. Tiba-tiba, kad-kad yang digagalkan untuk pengguna!

Banyak label lain telah dicipta pada tahun-tahun kebelakangan ini bersama FSC. Tiada jaminan sepenuhnya menghormati hutan log. Antara yang paling serius, kita dapati PEFC. Label ini dicipta pada tahun 1998 di Eropah adalah adaptasi FSC. Di Perancis, contohnya, ia melibatkan komitmen terhadap peningkatan amalan yang berterusan. Di luar Eropah, label ini menyokong amalan yang jauh dari segi politik, terutama di negara-negara di mana hutan primer boreal atau hutan tropika utama dijumpai.

Label lain yang dikenali sebagaiIBAMA cuba mengawal dan memantau tanpa pembalakan haram sebenar di Brazil.

Akhirnya, pengguna sering bertemu dengan produk jati Indonesia pelbagai nama yang dapat dikelompokkan berdasarkan istilah generik " Menanam kayu ". Nama-nama ini menyembunyikan semua jenis amalan yang tidak selalu ekologi secara tepat.

Articles Video Berkaitan: Label Fattah Amin Pelakon Kayu, Akhirnya Hero Malaya Rosyam Nor Buka Mulut.


Artikel Yang Disyorkan
  • Penggantungan daya tarikan untuk musim luruh
  • Bawang putih hiasan
  • Tumbuhan liar di bandar
  • Cleome
  • 3 Adik perempuan, teknik budaya nenek moyang
  • Untuk menaikkan biji seseorang
  • Mulakan taman sayuran
Paling Kerap Dilawati Dari Kategori
Tambah Komen