Ayam Houdan dan Faverolles, berumur dua ratus tahun!


Ayam Houdan dan Faverolles, berumur dua ratus tahun!

Dalam Artikel Ini:

"Cocorico!", Dapat mengumumkan anggota persatuan Houdan-Faverolles kelab Perancis (HFCF). Pada tahun 2009, mereka merayakan centenary persatuan yang masih menyatukan penternak dua unggas serantau, Houdan dan Faverolles. Semenjak tahun 1909, mereka mempertahankan gigi dan mencantikkan kedua-dua ayam terroir ini.

Houdan Cailloutée (ayam jantan)

Houdan Cailloutée The Houdan menamakan nama sebuah bandar kecil di Île-de-France. Muncul di pertengahan abad kesembilan belas, ia datang dari pelbagai jenis ternakan unggas. Tujuan pertama para peternak adalah membekalkan penduduk ibukota. Sukar untuk menjadi acuh tak acuh kepada ayam ini dengan lima jari ke kaki (bukan empat), kepala dihiasi dengan seikat janggut dan jambang, dan mendahului dengan puncak berbentuk rama-rama dengan sayapnya ! Ia pertama kali dikenakan oleh kemahiran dagingnya, dihargai oleh gourmets. Kemudian, dia diseberang dengan burung-burung lain yang lebih besar, terutamanya dari Asia (Brahma, Cochin, Langshan), untuk mendapatkan lebih banyak otot dan karenanya lebih banyak daging.

Faverolles (ayam jantan)

Faverolles Antara subjek yang diperoleh selepas melintas, satu lagi unggas dipilih, Faverolles, yang namanya berasal dari perbandaran Eure-et-Loir.
Pada mulanya, idea itu adalah untuk menghasilkan putih dan drumsticks, tanpa mengira standard yang ditetapkan oleh Syarikat Peternakan Tengah Perancis. Jenis Faverolles, yang kita ketahui hari ini, secara progresif memaksakan dirinya dengan seekor ayam dengan "kepala burung hantu", kehadiran janggut dan kegemaran menjelaskan nama samaran ini. Ciri-ciri lain: Faverolles mempunyai lima jari dan rabung tunggal. Pada akhir abad ke-19 dan ke tahun 1950-an, rantau Houdan menjadi model untuk industri unggas yang semakin meningkat; ladang terkenal adalah legion, sekolah unggas diwujudkan, banyak bahan yang dihasilkan, contohnya inkubator buatan. Keturunan Houdan dan Faverolles kemudian dihargai di seluruh dunia; Antara 43 ekor ayam Perancis, mereka memperlihatkan kerjaya sejagat di samping Crèvecoeur, Arrow dan Bresse, permata lain di halaman ayam kami.
The Houdan mendapati, hari ini, seorang pemuda baru dengan memaksakan dirinya seperti seekor ayam hiasan manakala jirannya Faverolles menghormati panggilannya ayam yang sangat baik untuk periuk hari Ahad! Dengan menaikkan satu atau lain, amatur dijamin untuk memelihara haiwan langka dan untuk menjaga petani yang baik.
Oleh Jean-Claude Périquet

Articles Video Berkaitan: .


Artikel Yang Disyorkan
  • Bagaimana untuk memotong cakar kucing?
  • Keadaan yang baik untuk memasang sarang
  • Kucing dan tumbuhan rumah: perhatikan keracunan!
  • Buah ayam mana yang boleh dipilih untuk bermula?
  • Osteoarthritis, patologi yang menyakitkan di anjing
  • 10 Jenis kucing kegemaran Perancis
  • Apakah rawatan asas untuk memberi arnab anda
Paling Kerap Dilawati Dari Kategori
Tambah Komen