Adas

Adas adalah sayuran berdaun untuk dimakan tanpa kesederhanaan, dalam mana-mana musim. Cahaya dalam kalori, kaya serat, vitamin dan mineral, dimakan mentah, dalam salad, atau dimasak, sebagai iringan. Rasa anisnya sangat baik dengan resipi ikan. Ia adalah sayuran bintang masakan Itali.

Adas

Dalam Artikel Ini:

persembahan

Adas

Fennel adalah tumbuhan sayur dan aromatik milik keluarga Apiaceae (atau Umbelliferae). Yang paling sering dimakan ialah Foeniculum vulgare var. azoricum. Kami bercakap mengenai "mentol" adas, tetapi ia tidak benar-benar bumerang, adas menjadi sayuran berdaun. Asas lembaran bersarang antara satu sama lain, putih dan berisi, memberikan penampilannya yang hebat. "Mentol" adas dimakan sebagai sayuran, tetapi juga batang dan daun hijau yang dihargai sebagai bumbu untuk bau aroma kuat mereka. Benih adas juga digunakan sebagai aromatik.

Adas Perancis ditanam terutamanya di selatan Perancis, di mana ia dituai dari bulan Jun hingga Oktober. Itali juga merupakan pengeluar (dan pengeksport) yang sangat besar, serta Sepanyol. Kedua-dua negara menghasilkannya sepanjang tahun, yang membolehkan kami menemuinya di mana-mana musim di gerai-gerai pasaran. Tetapi ia adalah pada musim sejuk dan pada permulaan musim bunga yang adas adalah yang paling diminta, dari Disember hingga April. Dengan hanya 400g adas setahun dan per kapita, Perancis adalah pengguna sederhana berbanding dengan jiran Itali mereka.

Asal dan sejarah

Adas berasal dari lembangan Mediterranean (di mana kita masih mencari jenis liar hari ini, yang mentolnya kurang banyak daripada yang ditanam) dan Asia Minor. Ia telah dihargai sejak zaman purba: orang Yunani, Rom, dan sebelum mereka, orang Mesir telah memakannya sebagai sayuran dan bumbu. Mereka juga mempunyai penggunaan ubat. Adas mula ditanam di Itali pada Zaman Pertengahan, terutamanya di Tuscany, di mana ia masih memegang tempat yang menonjol dalam masakan. Di Perancis, ia adalah untuk Catherine de Medici, pada abad keenam belas, bahawa kita berhutang pengenalannya.

pelbagai

Adas manis Florence, dengan mentol yang banyak dan sedikit rasa manis, adalah yang paling biasa di gerai kami. Kita juga boleh memenuhi jenis lain:

  • The Mammoth Giant, dengan mentol yang sangat berisi;
  • The Crystal, Zefa lewat, Carmo, dengan mentol yang besar;
  • Mantua, Zela fino, lebih kecil;
  • Adas manis (atau Provence, atau Dulce), dengan petioles putih tebal;
  • Adas pahit, dengan petioles hijau dari asas mentol (sebaliknya untuk penggunaan perasa).

Kelebihan pemakanan

Kekayaan pemakanan adas banyak.

  • Ia mengandungi sejumlah besar vitamin C, tetapi juga beta-karoten (pro-vitamin A), dan vitamin E dan B9;
  • Ia kaya dengan mineral: kalium (yang memberikannya sifat diuretik), magnesium, kalsium, besi (dengan baik terima kasih kepada vitamin C);
  • Ia adalah antioksidan, terutamanya daun dan batangnya, kaya dengan flavonoid: ia dikenali sifat pencegahan terhadap kanser dan penyakit kardiovaskular;
  • Ia kaya serat (3,3g per 100g), berguna untuk meningkatkan transit usus dan memberi rasa kenyang (berharga sebagai sebahagian daripada diet pelangsingan);
  • Ia adalah rendah kalori, dengan hanya 2.8g karbohidrat setiap 100g, dan 25KCal.

Pilih dan simpannya

Memilih mentol putih, tidak berwarna, tidak bertudung dengan batang yang tidak kering dan daun hijau yang tidak luntur. Saiz mentol mempunyai sedikit pengaruh ke atas sifat kurang berserabut sayur-sayuran: ia agak pelbagai dan keadaan budaya yang dimainkan.

Anda boleh menyimpan mentol suis seminggu di dalam peti sejuk, lebih baik dalam beg tertutup atau kotak kedap udara, kerana bau anis mereka agak invasif. Jangan terlalu lambat untuk merasai mereka, kerana rasa mereka berkurang dengan hari-hari. Ia juga mungkin membekukan adas, dihiris dan dicelup.

Di dapur

Fennel meminjamkan dirinya kepada banyak persiapan. Sama ada anda makannya mentah atau dimasak, mulakan dengan mengeluarkan daun luar yang rosak atau keras. Potong batang (sering berkayu) dan daun hijau jika anda mahu, tetapi jangan buang: keringkan mereka untuk rasa bouillon atau hidangan ikan.

Mentah, adas yang dicincang halus, parut, dalam salad (ia berjalan lancar dengan ham, epal, keju, buah sitrus) atau pada hidangan pasta, gaya Itali. Anda juga boleh menghidangkan iris adas sebagai aperitif, menikmati dengan garam atau mencelupkan sos dalam sos dingin. Dimasak, ia disediakan dengan stim atau memasak sendiri, cincang atau keseluruhan (yang mengekalkan aromanya lebih baik), atau direbus, sautéed atau au gratin, untuk mengiringi daging putih, anak domba atau ikan. Slip ke dalam balutan ikan atau cuba di dalam kompos, dipotong dengan halus dan dicampur dengan bawang, untuk mengurangkan rasa anise dan menekankan rasa manisnya.

Clementine

Bacalah juga: artikel mengenai aromatik yang terlupa

Photo credit: flickr.com / Nikki L.

Articles Video Berkaitan: Barbie y el secreto de las adas.


Artikel Yang Disyorkan
  • Ladang di permaculture: memastikan pengawasan tanaman yang baik
  • Reput Brown
  • Landak, penanda biodiversiti bandar
  • Kunyit
  • Hari tumbuhan dan Seni Taman di Crécy la Chapelle
  • Bagaimana untuk memberi warna yang indah kepada poinsettia saya?
  • Bolehkah kita meletakkan abu kayu di tamannya?
Paling Kerap Dilawati Dari Kategori
Tambah Komen