Cendawan yang dibudidayakan


Cendawan yang dibudidayakan

Dalam Artikel Ini:

Tidak seperti cendawan liar, tumbuh secara spontan di bawah semak, cendawan yang ditanam boleh didapati sepanjang tahun kerana ia tidak tertakluk kepada bahaya iklim. Temui spesies yang ditanam untuk keseronokan tunas kami!

Kisah yang bermula!

Diusahakan di China selama 1200 tahun, telah dihargai oleh orang Yunani dan Rom yang tumbuh foliote dengan menaburkan abu di kaki buah ara, kemudian oleh tukang kebun Louis XIV yang mencuba tanaman luar, cendawan selalu ada pengikut mereka.

Walau bagaimanapun, hanya pada abad kesembilan belas bahawa misterius bawah tanah dilahirkan di Paris, kuari di atas baja dan lapisan jerami. Cendawan terlindung dari perosak musim panas dan fros di musim sejuk yang membolehkan untuk memupuk sepanjang tahun dalam gelap, sesuatu yang tidak mengganggu mereka kerana mereka tidak menghasilkan klorofil.

Sejak itu, cendawan telah menjadi salah satu bintang penting di kalangan cendawan yang ditanam. Asia, bagaimanapun, tetap menjadi pengeluar utama di dunia dengan hampir 70% pengeluaran cendawan untuk kredit termasuk oak lentin atau cendawan hitam.

Di Eropah budaya cendawan Paris, cendawan tiram, kaki biru atau cendawan chanterelle lebih disukai.

Beberapa jenis ditanam

Cendawan Paris adalah jenis yang paling ditanam di dunia. Cendawan yang terkenal ini dikenali dengan warna putih seragam dan topi yang serba lengkap. Ia mempunyai rasa ringan dan campuran dengan kebanyakan hidangan, ia juga boleh dimakan mentah dalam salad.

101,000 tan dituai di Perancis setiap tahun yang dihasilkan kebanyakannya di Pays-de-Loire, Pusat, Poitou-Charentes, Nord-Pas de Calais, Picardy, dan Normandia Bawah. Poland adalah pemimpin Eropah dengan lebih dari 310,000 tan dihasilkan setiap tahun, diikuti oleh Belanda dengan lebih dari 270.000 ton dan kemudian Perancis.

Shiitake masih bernama 'Oak Lentin' yang mempersembahkan topi coklat berus. Kaki itu berwarna krim dan kelopaknya kelihatan. Sedap, dagingnya agak lembut dan mesti dimasak untuk menghargai keju.

Cendawan ini menduduki tempat kedua dalam pengeluaran dunia.

Cendawan tiram adalah spesies ketiga yang paling ditanam di dunia dan terdapat kira-kira empat puluh jenis dengan rasa yang sangat wangi, manis yang mengingatkan pada semak belukar. Dagingnya sangat dihargai.

Kaki biru sangat asli dalam warnanya yang boleh berbeza-beza dari ungu hingga ke ungu kebiruan tetapi juga dengan rasa manis dan bau aroma. Daging, sangat lembut, adalah putih purplish dan mengeluarkan wangian buah-buahan.

Articles Video Berkaitan: Video Budidaya Jamur Tiram Mudah dan Sederhana.


Artikel Yang Disyorkan
  • Kolam renang MARINAL
  • Taman sayur dalam iklim Mediterranean
  • Memotong cacti dan succulents
  • Keluarga besar Mawar
  • Entomosporium
  • Kentia atau Howea
  • Buat kayu api anda sendiri
Paling Kerap Dilawati Dari Kategori
Tambah Komen
Kebanyakan Artikel Mengulas