Crosne: sayuran terlupa untuk ditemui semula

Crosnes, atau crosnes Jepun, adalah sayuran yang dilupakan. Kami menemui semula dengan keseronokan umbi-umbian putih mutiara kecil ini, dengan rasa halus, yang mengiringi daging yang hebat, ikan atau yang mandiri dalam gratin...

Crosne: sayuran terlupa untuk ditemui semula

Dalam Artikel Ini:

The crosne, sayur-sayuran yang luar biasa seperti lazat

Crosnes

Musim krone bermula pada akhir bulan November, dan kami dapati mereka sehingga bulan Mac di gerai-gerai pasar. Budaya mereka dan penggunaan mereka tetap sulit, juga, jika anda mendapati beberapa, jangan lepaskan peluang ini untuk merasakan sayur sayuran yang lazat ini...
Crosmen adalah ubi warna putih mutiara, berisi, beberapa sentimeter panjang, dan berdering: mereka mengingatkan ulat besar. Mereka dihasilkan oleh herba dari (tumbuh sebagai tahunan di dalam iklim kita), Stachys affinis (Syn. Stachys tuberifera), 40 hingga 60 cm tinggi, dan kepunyaan keluarga Lamiaceae, seperti pudina, gurih atau bijak. Crosne juga salah satu daripada sayuran yang sangat sedikit untuk dimiliki oleh keluarga ini. Tumbuh dimakan dimasak. Mereka dihargai kerana rasa yang menakjubkan yang membangkitkan kedua-dua jenis hazelnut, artichoke dan salsify, serta tekstur setengah renyah, separuh cair.

Sedikit sejarah

Crosne berasal dari China. Ia diperkenalkan sangat lama dahulu di Jepun, dan ia adalah orang Jepun yang membenarkan pengenalannya di Perancis pada tahun 1892. Penyesuaiannya akan bermula di Essonne, di Crosne; kota itu memberinya namanya. Sayuran halus ini akan mempunyai momen kemuliaannya pada akhir abad kesembilan belas. Tetapi pada abad kedua puluh, crosne, yang sangat dimakan semasa kedua-dua peperangan, seperti Yerusalem artichoke atau rutabaga, akan jatuh di tengah-tengah Perancis: orang tua kita masih bersedia mengasumsikan makanan kelaparan. Budaya crosne terus berlaku di beberapa rantau (Ile de France, Lembah Loire, Brittany, Burgundy, Somme), tetapi permukaan yang sangat kecil membuat crosne produk yang masih terlalu jarang, dan hasil panennya tidak menyokong mekanisasi, harga per kilo adalah tinggi.

Kelebihan pemakanan

Crosnes kaya dengan karbohidrat (16g setiap 100g), dan mengandungi sedikit protein (2.5g setiap 100g). Mineral juga diwakili dengan baik (kalium, kalsium, fosforus khususnya). Salah satu keunikan crosne ialah ia mengandungi stachyose, karbohidrat tertentu yang sedikit dicerna, yang boleh bertanggungjawab untuk perut kembung dan kembung pada orang yang sensitif atau jika crosmen dimakan dalam jumlah besar. Ia juga mengandungi betaine, bahan yang sepatutnya merawat gangguan pencernaan atau hati tertentu.

Pilih dan simpan crosnes

Crosnes di pasaran

Crosnes mesti dibeli sebagai segar yang mungkin: memilih putih (mengelakkan mereka yang telah mengambil warna coklat), tegas dan berisi. Sediakan mereka sebaik sahaja selepas pembelian, kerana mereka tidak menyimpan banyak (pengoksidaan di udara terbuka, mengeringkan, meretas, warna dari mutiara putih hingga kuning air...). Walau bagaimanapun, mereka boleh dibekukan selepas pembersihan dan pengeringan yang berhati-hati.

Persediaan dan rasa

Kekurangan utama crosnes ialah mereka mesti disapu (dan tidak dikupas) untuk menyingkirkan kulit mereka yang tipis dan apa-apa residu tanah atau pasir. Mula dengan membilasnya dengan air, keringkannya kira-kira kemudian letakkannya dalam kain dengan segelintir garam kasar, dan gulungkan semua tangan selama beberapa minit. Bilas lagi dengan air lemon (untuk memelihara warna cahaya mereka yang cantik).
Crosmen dikukus dengan air (dalam kedua-dua kes ini, masa memasak harus pendek, 5 hingga 10 minit, untuk mengekalkan teksturnya yang tegas, al dente), dengan mengukus atau menggoreng. ; anda juga boleh meletupkannya dengan sedikit lemak. Apabila dimasak, mereka dihidangkan seperti itu, sebagai iringan (daging, ikan), polos, dengan kuah atau sos. Crosnes juga membolehkan anda menyediakan gratin yang lazat atau salad asli.

Ketahui juga: chervil berudu

Articles Video Berkaitan: .


Artikel Yang Disyorkan
  • Currant
  • Bagaimana untuk mengurangkan masa memotong di sekitar massif?
  • Memperbaiki dinding kita - Rennes
  • Bolehkah chickweed dihapuskan tanpa menggunakan racun herba?
  • Home Cosmetics: 6 topeng untuk kulit
  • Spaghetti squash: skuasy asal untuk ditemui
  • Petua mengenai
Paling Kerap Dilawati Dari Kategori
Tambah Komen