Perut buluh Buddha


Perut buluh Buddha

Dalam Artikel Ini:

botani

Nama Latin: Perut buluh Buddha, Bambusa ventricosa

sinonim: Bambusa tuldoides 'Ventricosa'

keluarga: Poaceae, Grasses

asal: China

Tempoh pembungaan: musim panas

Warna bunga: tidak penting

Jenis tumbuhan: rumput buluh

Jenis tumbuh-tumbuhan: saka

Jenis dedaun: berterusan

tinggi: 3 hingga 6 m, kadang-kadang 15 m di luar rumah

Menanam dan menanam

ketabahan: pedesaan turun ke -8° C

pendedahan: cerah ke tempat cahaya

Jenis tanah: dari berpasir ke tanah liat

Keasidan tanah: asid kepada sedikit alkali

Kelembapan tanah: normal

menggunakan: pepejal, hotpot, houseplant

Penanaman, potting: spring

Kaedah pendaraban: oleh bahagian

Bambusa ventricosa 'Mc Clure'

Bambusa ventricosaPerut buluh Buddha adalah rumput semak yang dimiliki oleh keluarga Poaceae. Asalnya dari kawasan subtropika China, kini dianggap sebagai spesies kerdil spesies Bambusa tuldoid. Bambusa tuldoides adalah buluh gergasi, tetapi kadang-kadang menunjukkan beberapa bentuk cacat di perut buddha.

Bambusa ventricosa pastinya suatu pilihan yang cukup besar membongkok adalah lebih biasa, tetapi tidak sistematik. Ia tumbuh secara meluas, di luar, jika musim sejuk adalah ringan atau pasu, menjadikannya sangat elegan.

Keterangan perut buluh Buddha

Bambusa tuldoides 'Ventricosa' adalah buluh lamban pertumbuhan yang lambat, dengan dedaun yang padat, yang lebah adalah 4-8 cm tebal untuk ketinggian 3 hingga 6 m. Internodes pendek bengkak dan berkilat, oleh itu nama perut Buddha. Bambusa ventricosa mudah dijual dalam periuk dalam bentuk tangkai perut tunggal Buddha, terdedah, disebarkan oleh dedaunan yang indah. Tumbuhan itu kemudian mempunyai siluet kecil pokok sawit kecil.

tetapi Bambusa tuldoides 'Ventricosa' dapat membentuk tongkat buluh yang tidak dibesar, dengan internodes yang panjang, bercabang dari dasar. Kilang itu dalam bentuk biasanya kemudian berkembang, lebih cepat, massif yang batangnya dapat mencapai 15 m atau 20 m tinggi, untuk diameter 5 hingga 8 cm. Bambusa tuldoides 'Ventricosa' tidak mengesan, oleh itu tidak invasif, tetapi memaksakan. Kadang-kadang batang dengan internodes potbellied muncul di tengah-tengah orang lain.

Budaya Bambusa ventricosa

Bambusa ventricosa adalah tahan hingga -8° C, tetapi dedaunan malar hijau boleh rosak dari -2° C. Ia sering dipelihara di dalam persekitaran yang sangat terang, di hadapan tingkap yang menghadap ke selatan, di dalam dewan berlapis besar, atau di beranda.

Tumbuh di tanah, Bambusa ventricosa pada semua kemungkinan untuk mengulangi banyak rotan yang tinggi dan biasa. Untuk mendapatkan perut buddha, adalah yang terbaik untuk membesar buluh pot ini.

Dia suka tanah yang agak berat, loamy loamy loamy, diperkaya dengan bahan organik, tetapi akan menyokong semua jenis tanah yang kekal asam asid medium hingga sedikit alkali. Dalam periuk, campuran tanah potting yang kaya dengan pasir sedikit juga sesuai. Input bahan organik adalah pindaan yang boleh menggantikan baja nitrogen dengan bijak.

Perut buddha buluh suka menyimpan tanah yang sentiasa basah oleh penyiraman biasa, tetapi tanpa merendam air, dari bulan April dan semasa musim tumbuh. Rotan tumbuh pada musim bunga dan musim panas. Pada musim gugur dan musim sejuk, tanah mengering hampir di antara dua penyiraman. Repotting atau division akan berlangsung pada bulan April.

Penjarian untuk mendapatkan tongkat besar

Mendapatkan perut buddha baru tidak begitu mudah. Ini akan muncul apabila pucuk baru sesak dengan yang lain dan kekurangan sedikit air. Keluarkan sarung pelindung apabila pertumbuhan pucuk baru tumbuh. Oleh itu, anda mesti menyimpan buluh dalam bekas, dan bermain dengan jari kecil, mengeluarkan sarung tangan dari pucuk baru, dan mungkin anda akan mendapat batang bulging yang terkenal.

Spesies dan jenis Bambusa

120 spesies dalam genus ini
Bambusa vulgaris dan Bambusa tuldoid adalah buluh gergasi
Multiplex Bambusa, yang ditanam di dalam bekas
Bambusa ventricosa 'Kimmei' atau 'dicat Buddha' tongkat garisan hijau gelap

Articles Video Berkaitan: Tempat Tinggal Jin dalam Tubuh Manusia dan Cara Mengusir nya.


Artikel Yang Disyorkan
  • Pokok ceri Jepun

    Ukuran sederhana dan berbunga yang luar biasa, pokok ceri jepun sangat sesuai di taman kecil. Petua penanaman dan penyelenggaraan kami.Lagi

    Views: 19300 +Video
  • Ornithogal Giant, Giant Bethlehem Star

    Bintang bethlehem sangat toleran dalam budaya. Ia mudah untuk disimpan dalam periuk atau di dalam tanah.Lagi

    Views: 10315 +Video
  • Parrot Parrot, Zanzibar Impatience, Niam-niam

    Impatien burung nuri ini adalah tumbuhan atau tanaman luar yang ditanam dalam musim musim tahunan. Dia membuat houseplant mudah untuk berjaya.Lagi

    Views: 10343 +Video
  • Medusa Trumpet, Narcissus bulbocodium

    Tali keledek ubin mempunyai daya tarikan yang halus. Kuat dan tahan lama, mereka menyesuaikan diri dengan mudah di taman. Petua kami untuk budaya yang berjaya.Lagi

    Views: 2895 +Video
  • Gum pokok dengan daun kecil

    Gula hijau, eucalyptus parvula, yang sebelum ini dinamakan eucalyptus parvifolia adalah pokok keluarga myrtaceae. Antara 500 hingga 600 spesies dan jenis eucalyptus tumbuh di australia, gula yang berdaun hijau dianggap sebagai spesies terdedah di...Lagi

    Views: 10090 +Video
  • Hydrangea berbulu, Hydrangea berbulu

    Walaupun jarang ditanam, hydrangea berbulu sepatutnya lebih dikenali: ia adalah kuat dan elegan dan budayanya mudah. Nasihat kami untuk perladangan dan kebudayaannya.Lagi

    Views: 3946 +Video
  • Common Stramony, Rumput Witches, Spiny Apple

    Stramonium datura adalah tumbuhan yang indah yang tumbuh liar di tanah lapang, ladang dan juga runtuhan. Dikenal dengan bahayanya, ia masih menjadi subjek hiasan dan mudah berkembang. Penyihir rumput datura stramonium menjadikan...Lagi

    Views: 10154 +Video
  • Impatiens dengan dua telinga
  • Tumbuhan karang
  • Vriesce Poelmanii
  • Spurge kayu ungu
  • Bunga sepatu biru Australia, bunga raya palsu
  • Coral Erythrin, Coral Tree
  • Sage dengan bunga yang luas, Sage gentian
Paling Kerap Dilawati Dari Kategori
Tambah Komen
Kebanyakan Artikel Mengulas