Beekeeping: penyakit dan ancaman lebah yang paling biasa


Beekeeping: penyakit dan ancaman lebah yang paling biasa

Dalam Artikel Ini:

Di antara semua penyakit lebah, ia adalah kejahatan yang berulang yang terobsesi pemelihara lebah Perancis sejak tahun 1983: ia adalah parasit Varroa jacobsoni (atau Pemusnah Varroa). Loques dan nosemoses juga memerlukan pemantauan yang teliti.

Dek dek sarang lebah dengan lebah mencari makan

Dek dek sarang lebah dengan lebah mencari makan

Kes varroa

Varroa pada larva lebah

Varroa pada larva lebah Varroa adalah hama wanita dewasa yang lebih kurang 1 mm. Ia menyengat lebah dewasa dan pupae lebah seperti tanda pada seekor anjing. Sengitan ini melemahkan lebah mengambil protein dan menghalang sistem imun mereka. Ia mensosialisasikan virus yang biasanya tidak akan berkembang. Tompok ini, yang dikenal pasti pada tahun 1960 di Asia, menyerang seluruh dunia (kecuali Australia) dalam tempoh empat puluh tahun. Malangnya ditunjukkan itu 95% koloniApis mellifera mellifera dibiarkan tanpa rawatan mati dalam masa dua atau tiga tahun akibat gangguan. Di samping itu, koloni tahan pada umumnya tidak bernilai sedikit: tidak terlalu produktif dalam madu, agresif dan berkerumun.
Walau bagaimanapun, pengecualian wujud. Sesetengah apiari berfungsi tanpa rawatan. Makmal mulai memulihkan dan mengkaji koloni yang terpencil dan sesetengah pesalah telah mula berani mencari galangan tahan.

Lebah lebih kurang tahan

Anda akan melihat bahawa semua gatal anda tidak sama rata sebelum hama varroa, ada yang banyak, yang lain sedikit. Pada umumnya, koloni yang kitaran pemula telah terganggu pada musim bunga (oleh swarming atau supercedure, iaitu perubahan ratu) serta kawanan muda kurang diminati daripada koloni yang ovipositionnya terus menerus (biasanya hives produktif dalam madu). Musim sejuk dan ringan juga sesuai untuk perkembangan penyakit dan, khususnya, hama varroa.
Walau bagaimanapun, adalah pasti bahawa majoriti lebah yang dicadangkan oleh peternak, dipilih untuk keupayaan mereka untuk membuat koloni yang indah dan untuk kelembutan mereka, adalah lebah sangat sensitif terhadap hama varroa. Ia adalah ilusi untuk memulakan proses pengurangan rawatan tanpa ratu terpilih yang pertama yang mempunyai keupayaan semula jadi untuk menahan parasit ini.

Ke arah penyesuaian?

Pada permulaan abad yang lalu, pemakan lebah berhadapan dengan parasitisme yang sama seperti lebah, yang menghancurkan banyak ternakan di Eropah: acariosis. Pada masa itu, tiada penyelesaian kimia didapati memuaskan. Lebah telah menyesuaikan diri dan "tungau trakeal" tidak lagi menjadi masalah utama hari ini. Beberapa pemelihara beekeeper, seperti Brother Adam dari Buckfast Abbey, digalakkan proses penyesuaian ini dengan memilih lebah yang tahan terhadap penyakit ini.
Perkara yang sama berlaku untuk varroa, tetapi kita berada di tengah-tengah ford. Penjaga lebah, dengan rawatan anti varroa, malangnya terhadap pembangunan rintangan semulajadi dengan membenarkan survival koloni yang lemah. Jika benar bahawa tangan manusia tentu mempercepatkan pemindahan penyakit dan parasit, ia juga merupakan hukum alam yang penyesuaian spesies tetap menjadi jahat.
Pemangsa lebah Amerika dan Australia menghadapi satu lagi sarang hives yang dipanggil "kumbang sarang kecil", yang larva menyerang madu dan akhirnya menghancurkan sarang. Bilakah dia akan tiba di Eropah?

Kes yang buruk

Couvain diserang oleh foulbrood Amerika

Couvain diserang oleh foulbrood Amerika Selain daripada varroa, penyakit lain yang kerap memerlukan campur tangan penjaga lebah. Ini adalah berkeping-keping, dan terutamanya foulbrood Amerika. Ia adalah penyakit yang sudah dijumpai dalam buku-buku lebah tertua. Penyakit brood ini adalah disebabkan oleh bacillus yang tumbuh di perut larva dan yang menyebabkan kematian mereka.
Infestasi paling sering dijumpai pada sarang kuat pada musim bunga semasa tempoh kritikal pembangunan, sebelum madu besar pertama. Apabila penyakit itu dapat dilihat, ia adalah kerana spora bakteria terdapat dalam jumlah yang sangat besar di seluruh sarang, termasuk di kedai madu dan di kayu sarang.

Satu kes kecemasan

Ia penting untuk campur tangan kerana kain ini mudah menyebar ke sarang lain (termasuk orang-orang tetangga) melalui lebah. Walaupun ini sekarang dilarang, ramai pengamat beekeepers masih dirawat dengan antibiotik. Keadaan ini dipulihkan sementara, gejala-gejala hilang dan koloni berkembang secara normal untuk musim ini, tetapi masalah itu muncul semula secara sistematik pada musim berikut kerana antibiotik tidak bertindak pada spora bakterus yang terdapat dalam jumlah besar dalam sarang.

Penyelesaian radikal

New Zealand beekeepers telah membuat keputusan untuk secara sistematik memusnahkan tanah jajahan yang dipenuhi. Mereka telah hampir membasmi penyakit ini dari tanah mereka. Kami menasihati secara umum goncang lebah dan ratu dalam sarang baru dan kemudian membakar semua bahan yang tercemar, termasuk bingkai madu. Pemindahan ini sering membawa kepada penyelenggaraan koloni yang tidak berfungsi dengan baik. Atas sebab ini, sesetengah pemelihara beekeeper lebih suka mengeluarkan koloni sepenuhnya dalam kes ragweed yang disahkan.

The nosema

Lebah mati secara beramai-ramai di hadapan sarang.

Lebah mati secara beramai-ramai di hadapan sarang. The nosema juga merupakan penyakit yang sangat membimbangkan. Patogen (Nosema apis atau N. ceranae) adalah a protozoa berkembang di dalam usus lebah disebabkan oleh kelemahan dalam keadaan umum yang terakhir (disebabkan oleh keracunan oleh racun perosak, keadaan cuaca yang buruk atau pendedahan yang buruk terhadap sarang). Sangat berjangkit, penyakit ini cepat dapat menghancurkan seluruh apiari pada musim bunga. Ia juga menyebabkan kehilangan lebah teratur dan berterusan di hadapan sarang. Ia sangat digemari oleh musim sejuk pada musim bunga madu, terutama madu lebah.

Dalam pencegahan

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Nosema apis telah hampir sepenuhnya digantikan oleh Nosema ceranae, yang boleh hadir secara beramai-ramai sepanjang musim. Gejala yang dicetuskan tidak jelas. Di sesetengah negara seperti Sepanyol, parasit ini disyaki menyebabkan kematian mortaliti yang besar. Terdapat persediaan herba untuk diedarkan dengan sirap berkhasiat pada musim luruh atau musim bunga.

Penyakit lain

Ada sebilangan besar penyakit klasik lain yang boleh anda terperinci dalam manual pembiakan lebah untuk profesional. Secara amnya dianggap bahawa penyakit muncul memihak kepada ketidakseimbangan dalam kehidupan tanah jajahan: terlalu banyak tungau varroa, buruk didedikasikan api, terlalu lemah atau kekurangan gizi koloni, keracunan racun perosak, kurang debunga.

Artikel ini datang dari buku

Pemula organik kecil saya

Pemula organik kecil saya
Jérôme Alphonse

Teks: Jérôme Alphonse

Articles Video Berkaitan: Suspense: Sorry, Wrong Number - West Coast / Banquo's Chair / Five Canaries in the Room.


Artikel Yang Disyorkan
  • Strawberry coulis, penanam selera
  • GMO T25 dan jagung MON810 yang dibenarkan untuk dijual di Perancis
  • Kacang
  • Petua mengenai
  • Betul: apa yang perlu dilakukan terhadap bunyi-bunyi kejiranan?
  • Saya telah memelihara kernel aprikot. Sekiranya kita menanam mereka atau menunggu?
  • Bila untuk memangkas bunga raya?
Paling Kerap Dilawati Dari Kategori
Tambah Komen